BMW M GmbH valaha készült legexkluzívabb limitált kiadását is bemutatja a BMW 3.0 CSL-t
24 min readAhogy fennállása 50. évfordulóját ünneplő, jubileumi éve a végéhez közeledik, a BMW M GmbH valaha készült legexkluzívabb limitált kiadását is bemutatja – egy mérnöki remekművet, amely az elmúlt 50 esztendő versenyzés iránti szenvedélyének esszenciájaként ölt testet, történelmi gyökereit legendás típusnév alatt megmutatva.
A BMW 3.0 CSL (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 11,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 249 gramm / km) összetéveszthetetlenül egyedi dizájnnal ruházza fel a kétüléses kialakításban rejlő, zabolátlan menetteljesítményt. A modell extrém koncentrált formában hozza el a jelenbe az 1970-es évek ikonikus sportautójának hamisítatlan kvalitásait: a versenypályára tervezett technológia közútra engedett, színtiszta vezetési élményét.
Az exkluzív limitált szériát a BMW M GmbH elmúlt öt évtizedének átfogó motorsport-tapasztalatára támaszkodva tervezték meg a mérnökök. A BMW 3.0 CSL minden részlete – a dinamikusan elegáns vonalvezetéstől és a klasszikusan sportautós utastértől kezdve, az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelvein és a soros hathengeres benzinmotoron keresztül, egészen a manuális váltó és a hátsókerék-meghajtás kettőséig – a legendás BMW M modellek stílusjegyeit és sajátosságait idézi, a legkorszerűbb technológiák segítségével és az immár fél évszázada sikeres márka összetéveszthetetlen égisze alatt keltve életre a csúcsteljesítmény szimbólumát. A BMW 3.0 CSL vezetése így nem csupán egy rendkívül exkluzív, lélegzetelállító élmény, hanem egy érzelmekben gazdag találkozás is, a világ legerősebb betűjének múltjával és jelenével a főszerepben.
Limitált szériában, kézzel készített műalkotás
A BMW 3.0 CSL szigorúan limitált példányszámban lát napvilágot. A jubileumi esztendő apropóján a modellből pontosan 50 darab, egyenként sorszámozott autó válik elérhetővé. A BMW 3.0 CSL így már piaci bevezetésekor valódi ritkaságként ünnepli világpremierjét és kizárólag a BMW M divízió azon hűséges rajongóinak garázsába gurulhat be, akik a márka legendáinak szenvedélyes gyűjtői.
Az 50 modell körülbelül három hónap alatt készül el, egytől egyig gondos odafigyeléssel, aprólékos kézi munkával. A limitált széria példányai a BMW Group dingolfingi gyárának egy külső létesítményében, csúcstechnológiás gyártási eljárással látnak napvilágot. Az utastér exkluzív, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült alkatrészeit szintén kézzel állítják elő Münchenben és a BMW Group Landshutban működő gyárában, speciálisan képzett járműépítő szakemberek közreműködésével.
A BMW 3.0 CSL esetében a karosszériafényezés rendkívül egyedi és különleges, aprólékos felviteléhez is a precíz kézi munka és a csúcstechnológiás lehetőségek kettősére van szükség. A szakemberek a jellegzetes színmintát egyenként, rétegenként viszik fel a karosszériára, amelynek összeszereléséért és tökéletes illesztéseiért egy harmincfős, speciálisan képzett és rendkívül tapasztalt technikusokból álló csapat a felelős. A végtelenül összetett gyártási folyamatnak köszönhetően a BMW 3.0 CSL minden egyes példánya nyolc gyártási állomás nyolc összeszerelési körén megy keresztül, amely összesen 10 napot vesz igénybe.
A limitált szériával töltött manuális munkaórák extrém magas aránya egyúttal azt is jelenti, hogy egy hagyományos BMW M modell elkészítéséhez képest a BMW 3.0 CSL legyártása jelentősen több időt vesz igénybe. A komplett összeszerelés után a modellek egy többlépcsős minőségellenőrzésen, majd a BMW Group dingolfingi gyárában egy jóváhagyási folyamaton is átesnek, mielőtt leszállítják őket a bajor prémiummárka ügyfeleinek. Dingolfingban működik a BMW Group legnagyobb európai gyára, amelyben megannyi BMW M modell mellett a BMW 7-es sorozat luxuslimuzinjai és a Rolls-Royce Motor Cars karosszériavázai is napvilágot látnak.
A sikeres túraautó, amely már a maga korában példaképpé érett
A versenypályák és a közutak legendás sportautójának reinkarnációjaként a BMW 3.0 CSL egy vérpezsdítő sportautó minden adottságával rendelkezik. A modell a vezetés klasszikus élményének és a BMW M GmbH tradicionális gyökereinek exkluzív megtestesítője. Névadójára már a maga korában az első olyan autóként tekintettek, amely génjeiben hordozta a maximális vezetési élmény és a motorsportok élvonala iránti szenvedély esszenciáját – azon értékrendet, amely a BMW M modelleket mind a mai napig meghatározza. Az első BMW 3.0 CSL modellt a BMW Motorsport GmbH alapításának évében, túraautó-versenyeken való részvételre fejlesztették ki, amelyeken korának legsikeresebb versenyautójává érett.
A BMW 3.0 CSL legendás versenyautó-változata már bemutatkozó évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot – majd ezt a sikert 1975 és 1979 között sorozatban öt alkalommal is megismételte. A Nürburgringen és más versenypályákon olyan pilóták hagyták maguk mögött vele a mezőnyt, mint Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon és Niki Lauda. A BMW ezzel a versenyautóval aratta első egyesült államokbeli győzelmeit is, 1975-től. Ezek a motorsport-sikerek nagymértékben hozzájárultak a bajor prémiumgyártó versenyautóinak nemzetközi népszerűségéhez.
Az ikonikus „CSL” típusnév újraértelmezése
A versenyautó homologizációs céllal kifejlesztett, közútra engedett változata a lényegre összpontosító, vérpezsdítő vezetési élmény négykerekű szimbólumává vált – kiváltképp a fejlesztés utolsó szakaszában. Az ikonikus „CSL” típusnév a kupé (Coupe), a sport (Sport) és a könnyűszerkezetes (Leichtbau) szavakra utal, a kétajtós sportautó sikerhez vezető receptjének összetevőit hirdetve.
A BMW 3.0 CSL nem csupán széles kerékjárati íveket, de látványos aerodinamikai elemekkel felvértezett, kupéalakú karosszériát is kapott, első légterelőkkel, oldalsó légterelő lapokkal és tetőre szerelt légterelő szárnnyal. A sorozatgyártásban kínált BMW kupékhoz képest jelentős eltérés volt továbbá a csomagtérajtóra szerelt, nagyméretű légterelő szárny is, amely a hátsó kerekek tapadását optimalizálta. Utóbbi nem kapott közúti engedélyt, szállítás közben így le kellett szerelni és a csomagtérbe helyezni. A modell a közönség részéről mégis akkora rajongásnak örvendett, hogy kiérdemelte a „Batmobile” becenevet.
3 153 köbcentire növelt hengerűrtartalmával és 151 kW / 206 lóerő maximális teljesítményével erőforrása a BMW modellekben addig kínált legerősebb közvetlen befecskendezéses, soros hathengeres motor volt, rendkívül sportos kvalitásokkal. Az erőtől duzzadó hajtáslánchoz kifinomult futómű-technológia és mindössze 1 270 kilogramm saját tömeg társult.
Az alacsony önsúly eléréséhez az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek széleskörű alkalmazására volt szükség. Az autó ajtói alumíniumból készültek, akárcsak a motorháztető és a csomagtérajtó is, amelyet kinyitva csupán vékony konzolok támasztottak. A karosszéria számos egyéb eleme, így például a tető, a kerékjárati ívek és a csomagtér térelválasztója is rendkívül vékony fémlemezből készült, a króm lökhárítókat pedig műanyag szegélyezésre cserélték. A kagylóülések könnyűszerkezetes kialakítása, valamint a szigetelőanyagok, a kormányrásegítés és az elektromos ablakemelő szerkezetek mellőzése optimális súlycsökkentést eredményezett. A mérnököknek így 6,2 kilogramm / lóerő arányt sikerült elérniük.
Az új BMW 3.0 CSL eme átfogó mérnöki teljesítmény modernkori kiadása. Kupéalakú sziluettje a sportos eleganciának és a letaglózó menetdinamikai adottságoknak egyaránt teret enged. Hajtáslánc-, illetve futómű-technológiája a legkorszerűbb versenyautókból és a BMW M GmbH legmodernebb nagyteljesítményű sportautóiból érkezik. Az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei eközben egészen kimagasló értékeket képviselnek, mindenekelőtt a szénszál átfogó alkalmazásának köszönhetően. Az új BMW 3.0 CSL teljesítmény / tömeg aránya így mindössze 2,9 kilogramm / lóerő.
A BMW M GmbH egyedülálló modelljeként a BMW 3.0 CSL a sorozatgyártás előtt álló modellek teljes, előkészítést és finomhangolást is tartalmazó folyamatán keresztülment – a szigorúan limitált példányszám ellenére is. Az átfogó minőség- és funkciótesztek mellett a mérnökök a legváltozatosabb körülmények között (városi forgalomban, kanyargós országutakon, tempós autópályákon és zárt versenypályákon) hangolták tökéletesre a BMW 3.0 CSL menettulajdonságait, majd a modellt széleskörű aerodinamikai teszteknek is alávetették. Az autó aerodinamikai adottságainak optimalizálásába mintegy 200 munkaórát fektettek, ebből 50 órát a BMW Group aerodinamikai tesztközpontjának szélcsatornájában. Sőt mi több, a BMW 3.0 CSL két előszériás példányának biztonságát frontirányú és oldalirányú töréstesztek során is megvizsgálták, hogy a limitált széria minden egyes példánya megfeleljen a közútra engedett modellekkel szemben támasztott követelményeknek.
A magával ragadó teljesítmény szempontjai szerint megtervezett, egyedülálló formanyelv
Klasszikusan kupés karosszériaarányaival, frontmotorjával, manuális váltójával és hátsókerék-meghajtásával a BMW 3.0 CSL a történelmi előd nyomdokait követi. Az összetéveszthetetlen légterelő elemek, az erőteljes kerékjárati ívek, a látványos légterelő szárnyak és még a gondosan megtervezett, legapróbb részletek is a ’70-es években készült legendás kupé formanyelvét idézik.
A limitált széria ugyanakkor a BMW M modellek hamisítatlan stílusjegyeit is magán viseli: a karosszéria típus-specifikus funkcióit a hűtőlevegő-ellátás, az aerodinamika és a menetdinamika optimalizálását szem előtt tartva alakították ki a mérnökök, magával ragadó teljesítményt garantálva. A BMW 3.0 CSL így a versenyzés iránti időtlen szenvedély képében öltött testet, érzelmekben gazdag és hamisítatlanul egyedi formában.
A történelmi előd előtt erőteljes összkép tiszteleg
A BMW 3.0 CSL mélyre húzott frontrésze az erő és a sportosság kettősét hirdeti. Középpontjában a gyémántrács-motívummal díszített, jellegzetes alakú BMW hűtőrács-pár áll, amelynek függőleges kialakítása a történelmi előd frontrészét idézi. Az oldalsó ablaksáv és a hűtőrács kerete egyaránt matt alumínium árnyalatot kapott – a BMW 3.0 CSL különleges státuszát szimbolizálva. A limitált széria első lökhárítójának két oldalán hangsúlyos légbevezető nyílások utalnak az 1970-es években bemutatott előd légbeömlőire, a legextrémebb vezetési szituációkban is optimális mennyiségű hűtőlevegőt szállítva a hajtáslánchoz és a fékrendszerhez. A klasszikus vonalvezetést a műalkotásként megformált motorháztető nyomatékosítja.
A modell első fényszóróit keskeny formában, BMW Laserlight lézerfény-technológiával álmodták meg a tervezők. A limitált széria menetfényeként szolgáló, dupla ikergyűrű-motívum minden vezetési szituációban sárga színben világít, amellyel a készítők a sikeres GT versenyautók előtt hajtanak fejet. Utóbbi egyúttal a modell rendkívül erős motorsport-jegyeire és a BMW M GmbH jelenlegi legsikeresebb versenyautójára, a BMW M4 GT3 modellre is utal, amellyel 2022-ben a BMW a Német Túraautó Bajnokság (DTM) pilóták és csapatok közötti pontversenyét is megnyerte, és amelynek erőforrásához ugyanaz a soros hathengeres benzinmotor szolgáltatta a műszaki alapot, mint a BMW 3.0 CSL modell esetében. A BMW M4 GT3 már versenykarrierje kezdetén megízlelte a bajnoki sikereket, akárcsak anno a BMW 3.0 CSL, amely már bemutatkozó évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot.
A BMW 3.0 CSL modellnek oldalnézetből a hosszú motorháztető és a hosszú tengelytávolság kettőse egyszerre sportos és klasszikusan elegáns megjelenést kölcsönöz, amelyhez a márkára jellemző, három részre osztott kupés karosszériaarányok is hozzájárulnak. A szokatlanul széles, átlós vonalvezetéssel megfűszerezett kerékjárati ívek már álló helyzetben is a kupé extrém sportos kvalitásait hirdetik, akárcsak az elegánsan lejtő tetőív ékeként pózoló légterelő szárny.
Szemet gyönyörködtető keréktárcsák exkluzív gumiabroncsokkal
A BMW 3.0 CSL erőteljes kerékjárati ívei rendkívül széles nyomtávok alkalmazását teszik lehetővé, a modell extrém kanyarsebességeinek is megágyazva. A kerékjárati íveket elöl 20”, hátul pedig 21” méretű, kovácsolt, Y küllődizájnú, könnyűfém keréktárcsák töltik ki. Az arany árnyalatúra fényezett, vékony küllők a ’70-es évek legendás elődjére emlékeztetnek és mind kialakításukat, mind menetdinamikai adottságukat tekintve egyenesen a motorsport élvonalából érkeznek. A felniközéppontban rögzített, típus-specifikus keréktárcsákat gyárilag, a BMW 3.0 CSL előre összeszerelt tengelyeivel együtt építik be a modellbe a BMW Group dingolfingi gyárában. A felnik felszereléséhez használt 930 Nm nyomaték a limitált széria esetében is garantálja a BMW Group sorozatgyártásban kínált modelljeinek kikezdhetetlen összeszerelési minőségét.
A kovácsolt könnyűfém keréktárcsákra a Michelin egyedülálló gumiabroncsokat készített. Oldalfalukon büszkén domborodik az 50-es szám, amely a BMW M GmbH jubileumi évfordulójára, valamint a limitált szériában kínált BMW 3.0 CSL apropójára és legyártott példányszámaira utal.
A „Batmobile” stílusú légterelő szárny
A BMW 3.0 CSL hátsó kialakítását erőtől duzzadó ívekkel, a történelmi előd stílusjegyeinek újraértelmezése mentén rajzolták meg a tervezők. A leginkább szembetűnő elem a mindkét oldalról zárt légterelő szárny, amely az ikonikus „Batmobile” modern formanyelvbe csomagolt megfelelője. A látványos szárnyat úgy tervezték meg, hogy növelje a leszorító erőt, ezzel pedig optimalizálja a hátsó tengely tapadását. Az elem a BMW 3.0 CSL teljes hátsó kialakítását átöleli, amelynek köszönhetően a modell egyik leginkább meghatározó stílusjegye. Az autó alatti légáramlatot a hátsó lökhárító szénszálból készült, erőteljes diffúzor betétje hivatott optimalizálni.
A kipufogórendszer könnyűszerkezetes titánból készült dobjainak dupla ikervégződését nyíl alakban rendezték el a hátsó lökhárító közepén, amely ugyancsak a BMW M modellek hangsúlyos sajátossága. A BMW 3.0 CSL hátsó lámpái innovatív technológiát képviselnek, lélegzetelállító éjszakai fénydizájnt és kiváltképp élénk fényerőt garantálva. A technológia rendkívül vékony lézerfény-szálakkal dolgozik, amelyek olyan hatást keltenek, mintha lebegnének a lámpák belsejében és elrendezésükkel látványos háromdimenziós hatást eredményeznek.
Aprólékos karosszériafényezés a klasszikus versenyautók stílusában
A BMW Motorsport GmbH már az 1970-es évek elejétől kezdve mélyen beivódott a rajongók emlékezetébe – nem csupán látványos versenysikereinek, hanem összetéveszthetetlen, egységes megjelenésének köszönhetően is. A versenyautókhoz hasonlóan a pilóták overálljai, a kamionok és a csapat számos apró felszerelése is egységes kék, lila és piros csíkokat viselt, fehér alapon – a trikolor árnyalat akkoriban újdonságnak számított, ma már azonban világszerte ismert védjegy. A BMW 3.0 CSL ezen hagyományt viszi tovább egyszínű, Alpine white karosszériafényezésével, amelyet a BMW M GmbH trikolor árnyalatának versenycsíkjai díszítenek. A színes vonalvezetés tökéletesen tükrözi a karosszéria felületeinek dinamikáját, még inkább előtérbe helyezve a sportkupé erőteljes kiállását.
A bázisfényt és a trikolor árnyalat színeit egyaránt kézzel, aprólékos munkával vitték fel a fényezők, rendkívül sok munkaóra alatt. A modell huszonkét egyedi karosszériaelemét olyan karosszériafényezési eljárással fényezték le, amelyet kifejezetten a BMW 3.0 CSL számára dolgoztak ki a szakemberek, akik a karosszériafelületeken alkalmazott színek és a látható szénszál rendkívül precíz elrendezésére is különös figyelmet fordítottak. A karosszéria Alpine white árnyalatú elemeinek nagy része szénszálból készült, ezeket a szakemberek kézzel fényezték le. A csúcstechnológiás anyag mindössze a tetőn és a légterelő szárnyon olvasható feliratokon látható. Hogy ezt megvalósítsák, e két elemet speciális eljárással fényezték le. A BMW M GmbH színeiben pompázó csíkokat lézervetítéssel támogatott maszkolási eljárással, valamint egyedi kontúrfóliák segítségével vitték fel a fényezők.
A trikolor árnyalatot viselő karosszériaelemek fényezése egyenként átlagosan hat munkanapot igényel. Ez idő alatt az elem nyolc különböző fényezési eljáráson megy keresztül, az olyan szükséges kiegészítő munkafolyamatok mentén, mint például a csiszolás és a csíkok maszkolása. Ez autónként összesen 134, a limitált széria 50 példányára vetítve pedig összesen 6 700, kézzel elvégzett karosszériafényezési munkafolyamatot jelent.
A BMW 3.0 CSL ajtóin és tetején olvasható számokat a legendás versenyautók stílusában álmodták meg a készítők, hamisítatlan hidat képezve a múlt és a jelen között. A számok kontúrja a túraautó-bajnokságokra kifejlesztett első BMW M modellt idézi, a BMW M GmbH kerek évfordulóját éltetve. A ’70-es évek elejére emlékeztetnek a C-oszlopokba integrált BMW logók is, amelyek az oldalsó ablaksáv Hofmeister kink néven ismert végében kaptak helyet.
A közútra engedett BMW M modellek eddigi legerősebb soros hathengeres erőforrása
A BMW 3.0 CSL motorházteteje alatt a közútra engedett BMW M modellek eddigi legerősebb soros hathengeres erőforrása dolgozik. Ez pedig már hagyomány, hiszen utolsó fejlesztési fázisában a legendás, 151 kW / 206 lóerő maximális teljesítményre képes előd is rekordot döntött – nem csupán a hathengeres modellek között, de az addig készült összes, sorozatgyártásban kínált BMW modell között is.
Az M Power technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor azóta jelentős fejlődésen ment keresztül. 1978-ban a BMW M1 lemezei alatt már 204 kW / 277 lóerő maximális teljesítményre, az 1991-ben bemutatott, második generációs BMW M5 orrában pedig már 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítményre volt képes. A BMW M3 ötödik nemzedéke 2014-ben ünnepelte világpremierjét, motorházteteje alatt egy 317 kW / 431 lóerő maximális teljesítményre képes, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó soros hathengeres benzinmotorral.
A BMW 3.0 CSL soros hathengeres benzinmotorjának technológiai gyökerei számos ponton megegyeznek a Német Túraautó Bajnokság (DTM) aktuális győztesében dolgozó erőforráséival. A 3.0 liter hengerűrtartalmú erőforrást kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrálták a mérnökök, akik többek között zárt tetős kialakítású, extrém merev motorblokkot, könnyűszerkezetes, kovácsolt főtengelyt és háromdimenziós nyomtatással készült hengerfejet építettek be a modellbe. A hajtáslánc kenési és hűtési rendszerét a legextrémebb vezetési szituációk sajátosságai szerint tervezték meg. A DTM-győztes BMW M4 GT3 versenyautóban a soros hathengeres benzinmotor körülbelül 600 lóerő maximális teljesítményre képes változata dolgozik, amelynek sorozatgyártásra tervezett kiadása a BMW M3 és a BMW M4 párosában 375 kW / 510 lóerő maximális teljesítmény leadására képes.
Az M TwinPower Turbo technológia, amelyet a mérnökök a BMW 3.0 CSL számára exkluzívan továbbfejlesztettek, a limitált széria példányaiban 412 kW / 560 lóerő maximális teljesítményre képes. A közútra engedett BMW M modellek eddigi legerősebb soros hathengeres erőforrása a jubileumi újdonság különleges státuszát is nyomatékosítja. Az erőforrás csúcs forgatónyomatéka 550 Nm, amelyet egészen a maximális, percenkénti 7 200 főtengely-fordulatig egyenletesen képes leadni.
Hatfokozatú manuális váltó és hátsókerék-meghajtás a kivételesen intenzív vezetési élményért
A BMW 3.0 CSL fejlesztőmérnökei olyan erőátviteli megoldást választottak, amely évtizedek óta a vezetés vérpezsdítő élményének kézzelfogható szimbóluma, végtelenül harmonikus kapcsolatot teremtve ember és gép között. A limitált széria soros hathengeres benzinmotorjához így egy hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, amelynek fokozatkiosztása és áttételezése tökéletesen passzol a modell teljesítmény-karakterisztikájához. A mérnöki precizitással megtervezett váltóút gyors és pontos váltásokat tesz lehetővé. A váltógombot a készítők a középkonzol luxus minőségű kiegészítőjeként, kifejezetten a BMW 3.0 CSL számára álmodták meg. A fehér felületű, gravírozott váltómotívummal és 50-es számmal díszített gomb azonnal felkelti a vezetőben a kézi kapcsolás iránti vágyat és tökéletesen a jobb marokba fekszik. A váltóasszisztenssel a modernkori technológia előtt tisztelegnek a mérnökök: a kanyarfékezésekkor alkalmazott visszaváltások után a váltóasszisztens egy szinkronban működő fordulatszám-szabályzóval segíti a tengelykapcsoló csúszásmentes kapcsolását. Ezt a technológiát a vezető igény szerint aktiválhatja és deaktiválhatja.
A soros hathengeres benzinmotor forgatónyomatéka hagyományos módon, kizárólag a hátsó tengelyre érkezik meg, a zárt versenypályák legtempósabb szakaszainak kanyaríveiben így a vezető mindvégig kontrollált erőcsúsztatásokkal fűzheti át a BMW 3.0 CSL modellt – a benzinmotor BMW M modellekre jellemző, mindvégig kiszámítható, egyenletes teljesítmény-leadására támaszkodva. A hátsó tengelyen dolgozó aktív M differenciálmű ugyancsak letaglózó menetteljesítményt ígér. Szükség esetén a technológia megakadályozza a két hátsó kerék közötti nyomatékkiegyenlítést, ugyanakkor képes akár 100 százalékos záró hatást is folyamatosan fenntartani, illetve váltakozva aktiválni. Az aktív M differenciálmű szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control), amely minden egyes vezetési szituációban tökéletesen alkalmazkodik a differenciálmű aktuális záró funkciójához. A technológia például olyan utakon is képes optimalizálni a bal hátsó és a jobb hátsó kerék tapadását, amelyek két oldalt más-más felülettel rendelkeznek. A kanyarokat követő dinamikus kigyorsítások közben a vezető folyamatos visszajelzést kap a hátsó kerekek aktuális tapadásáról, így eszerint tudja adagolni a gázt.
Autónként finomhangolt futómű-technológia BMW M karbon-kerámia fékrendszerrel és M Traction Control tapadásvezérléssel
A BMW 3.0 CSL futómű-technológiája szintén kizárólag olyan csúcstechnológiás alkatrészekből épül fel, amelyeket az elmúlt öt évtized során a BMW M GmbH nagyteljesítményű sportautóiban tökéletesre fejlesztettek a mérnökök: kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó első kerékfelfüggesztés és ötkaros hátsó kerékfelfüggesztés M-specifikus hangolással, adaptív M futómű elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal, változó áttételű M Servotronic sport kormánymű és állítható karakterisztikájú BMW M karbon-kerámia fékrendszer.
A hajtáslánc- és futómű-technológiai alkatrészeket közutakon és versenypályákon végzett intenzív tesztek során hangolták össze a mérnökök. A BMW 3.0 CSL így természetesen az elmúlt fél évszázad összes BMW M modelljének meghatározó teszthelyszínére, a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkjára is kilátogatott. Az átfogó megméretések előtt a mérnökök minden részletre kiterjedően, számítógépen tervezték meg és optimalizálták a BMW 3.0 CSL digitális mását. A fejlesztőmérnökök a virtuális valóság és más digitális megoldás alkalmazásával maximálisan fel tudták gyorsítani a sorozatfejlesztési folyamatot. A digitális szimuláció a limitált széria összes típus-specifikus sajátosságát figyelembe vette, a méret- és tömegadatoktól kezdve, a tengelyek közötti terhelés-elosztáson és a karosszéria merevségén keresztül, egészen a kerékfelfüggesztések extrém feszes bekötési pontjaiig és a modell aerodinamikai adottságaiig. A technológia így már az első lépéstől kezdve garantálta az agilitás, a menetdinamika és a mérnökien precíz irányíthatóság BMW M modellekre jellemző egységét.
Erőteljes lassítási teljesítmény, optimalizált tartósság, kimagasló hőálló tulajdonság és extrém mértékű fáradhatatlanság jellemzi a BMW M divízió karbon-kerámia fékrendszerét, amelyet a BMW 3.0 CSL első tengelyének végeire hatdugattyús féknyergekkel és 400×38 milliméter méretű, kerámia féktárcsákkal, a hátsó tengely végeire pedig egydugattyús féknyergekkel és 380×28 milliméter méretű, kerámia féktárcsákkal szereltek fel a mérnökök. A vörösre fényezett féknyergekkel dolgozó, M-specifikus integrált fékrendszer kétféle pedálérzet-beállítást is kínál, amelyek az operációs rendszer M Setup menüpontjában aktiválhatók.
Az M Traction Control tapadásvezérléssel a vezető tíz fokozatban, saját preferenciái szerint állíthatja be a kipörgésgátló rendszer beavatkozási határértékét, az M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode) pedig arra is lehetőséget biztosít, hogy teljes mértékben kikapcsolja a dinamikus menetstabilizáló rendszert (DSC – Dynamic Stability Control). A BMW 3.0 CSL így a zárt versenypályák zabolátlan vezetési élményére is felkészült.
Intelligens könnyűszerkezetes járműépítés maximális mennyiségű szénszál használatával
A BMW 3.0 CSL modell esetében a mérnökök csúcstechnológiás innovációk segítségével gondolták és formálták újra az 1970-es évek óta alkalmazott, intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveit. A szakemberek a minimális mennyiségű szigetelőanyag alkalmazása mellett kivételesen nagy arányban használtak szénszál-erősítésű műanyagot (CFRP), hogy számottevő mértékben csökkentsék a limitált széria vázszerkezetének és karosszériájának saját tömegét. Az ultrakönnyű alapanyag átfogó használatát tekintve a BMW M GmbH sorozatgyártásban kínált modelljeivel is iparági úttörőnek számít: a nagyteljesítményű sportautókat építő divízió már 2004-ben bemutatta első olyan modelljét, amelyet szénszálból készült tetővel gurított le a gyártósorról.
A BMW 3.0 CSL esetében már gyakorlatilag az összes karosszériaelem tartalmaz szénszál-erősítésű műanyagot. A tető, a motorháztető, a csomagtérajtó, az első lökhárító és a hátsó lökhárító teljes egészében szénszálból készült, ahogyan az első és hátsó kerékjárati ívek, a küszöbtoldatok, a diffúzor és a légterelő szárny is. Mindegyik elemet kisszériában, túlnyomó többségében kézzel állították elő, kizárólag a BMW 3.0 CSL számára.
Számos alkatrész esetében már a célzott alapanyag-választás és a csúcstechnológiás kialakítás kettőse is jelentős mértékű súlycsökkentést eredményezett. A limitált széria tetőre szerelt légterelő szárnya például üvegszál-erősítésű műanyagból készült, a kipufogórendszer titán dobjai pedig mintegy 4,3 kilogrammal könnyebbek a hagyományosan alkalmazott acélnál. A motortérbe épített, alumíniumöntvényből készült toronymerevítők geometriáját az extrém vezetési szituációk során fellépő erőhatásokat figyelembe véve tervezték meg a mérnökök. Az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei így minimalizált anyaghasználat és saját tömeg mellett garantálnak optimalizált agilitást és mérnökien precíz irányíthatóságot.
Sportautósan letisztult utastér M Carbon kagylóülésekkel
A BMW 3.0 CSL utasterében is szénszálból készült elemek, illetve számos könnyűszerkezetes intézkedés nyomatékosítja a limitált széria sportautós letisztultságát. A hátsó üléssor helyét a két bukósisak tárolóegysége foglalja el. A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült ajtókárpitok és a jelentős mértékben csökkentett hangszigetelés ugyancsak a modell extrém sportosságát erősíti. A vezető és utasa M Carbon kagylóülésekben foglal helyet, amelyek az utazás minden kilométerén hamisítatlan versenyhangulatot árasztanak. Az ülőfelületek és a háttámlák közötti átlós kapcsolatok a történelmi elődmodellben alkalmazott könnyűszerkezetes ülések építési elvét idézik. Az ülések magassága és háttámláik dőlésszöge három fokozatban állítható, azonban kizárólag műhelyben. A hosszanti állítás manuálisan is megoldható, az ülőlap alatt található kar segítségével. Az M Carbon kagylóülések fejtámla-betétjei leszerelhetők.
A BMW 3.0 CSL utastere letisztult, exkluzív sportautós hangulatot áraszt. A Black árnyalatú Alcantara ülésekhez BMW M biztonsági övek, Alcantara-borítású BMW M sportkormány, antracit színű tetőkárpit, valamint Black árnyalatú Alcantara és matt felületű, szénszálból készült dekorbetétek társulnak. A karosszéria Alpine white fényezésével fehér kontrasztvarrások és fehér kiegészítések harmonizálnak, többek között a küszöbtoldatokon és az üléseken visszaköszönő típusjelzésekben. A fehér váltógomb a vezető és az autó között klasszikus kapcsolatot szimbolizálja, miközben a vörös Start/Stop gomb és a sportkormányon található vörös memóriagombok az erőforrás aktiválására, illetve a járműbeállítások közvetlen elérésére szolgálnak. A műszerfal matt felületű, utasülés előtti, szénszálból készült dekorbetétje büszkén viseli az 50 darabban limitált széria sorozatszámát: az #01/50 és #50/50 közötti számok megismételhetetlen, jól látható stílusban igazolják az adott modell egyediségét.