A nemzetközi piacokon és elektrifikációban is erősített a Peugeot
5 min readMeghatározó események követték egymást a Peugeot életében 2023 során. Miközben Európában a tőle megszokott, erős teljesítménnyel igyekszik visszaszerezni korábbi pozícióit a márka, egyre nagyobb súlyt képviselnek eladásaiban a nemzetközi piacok, új típusaival pedig eddig megközelíthetetlen szegmensek felé nyit a gyártó.
Világszerte 1 124 268 könnyű gépjárművet – személyautót és kisáruszállítót – értékesített 2023-ban a Peugeot. Habár ez az érték még mindig csak közelíti a 2020-as eladásokat, hatalmas előrelépést jelent az egész autóipar számára súlyos megtorpanást hozó 2022-es évhez képest, amikor is a hirtelen megugró üzemanyag- és energiaárak mellett félvezetőhiány is sújtotta az autógyártást. A 2022-höz viszonyított, egy év alatt elért 6 százalékos növekedés önmagában is ígéretes – meghaladja például a 2020/2021 közötti fellendülés mértékét –, ám ennél is fontosabb talán, hogy a Peugeot eladásain belül egyre nagyobb arányban képviseltetik magukat az Európán kívüli piacok.
Nemzetközi piacok és Európa
Míg 2020-ban a márka teljes forgalmának 18,2 százalékát tették ki ezek a régiók, ez az arány azóta folyamatosan emelkedik: 2021-ben 23,7%, 2022-ban 27,4%, 2023-ban pedig már 28,2% volt – négy év alatt pontosan 10 százalékponttal emelkedett a nemzetközi piacok súlya! A márka erősödő globalizációja egyrészt csökkenti a márka függését az európai kereslet ingadozásaitól, másrészt javítja a kutatás-fejlesztési és gyártási tevékenységek költséghatékonyságát. A közel-keleti és észak-afrikai piacokon 3,3, Latin-Amerikában 2,8 százalékos piaci részesedéssel bír a márka. Törökországban és Brazíliában a legjobb tíz között szerepel a Peugeot, Argentínában a Peugeot 208 az egész piac második legkeresettebb típusa, míg Chilében a Peugeot 308 a legnépszerűbb alsó-középkategóriás ferdehátú modell.
Európa jelenleg az eladások 72,2 százalékáért felel, ezért ma még az itt elért eredmények határozzák meg a vállalat teljesítményét. A 2022-es általános nehézségek után csak szépíteni tudott a Peugeot, és bár 6%-kal növelte eladásait, 2021-hez viszonyítva még mindig alacsonyabb az értékesítés volumene.
Az eladások regionális megoszlása 2023-ban (db)
2023 | 2021 | Δ% | ||
Európa | 811 722 | 943 805 | -13,99% | |
Közel-Kelet és Afrika | 135 065 | 109 876 | 22,92% | |
Latin-Amerika | 103 660 | 83 429 | 24,25% | |
Kína, India és Délkelet-Ázsia | 60 597 | 66 452 | -8,81% | |
Észak-Amerika | 13 224 | 11 289 | 17,14% |
Európai sikermodellek
Ezzel együtt jelentős sikereket könyvelhetett el a márka, hiszen két olyan szegmensben is abszolút első helyen áll a Peugeot, amelyek hosszú távon kiemelkedő növekedési potenciállal bírnak. Az egyik a tisztán elektromos városi modellek (B és B-SUV) kategóriája, ahol a Peugeot e-208 és e-2008 uralja az eladásokat (az e-208 önmagában is a legkeresettebb modell a B-szegmensben).
A modellpáros sikeréhez feltétlenül hozzájárult, hogy a 2022-es modellév után 2023-ra ismét átdolgozta ezek hajtásláncát a Peugeot. A nagyobb motorteljesítményhez megnövelt hatótávolság társul; ezzel párhuzamosan általános modellfrissítésnek is alávetette városi típusait a Peugeot. A másik sikerpiac az akkumulátoros elektromos könnyű haszonjárműveké, ahol a Peugeot e-Partner, e-Expert és e-Boxer jár elöl jó példával. Itt 2024-ben további erősödésre lehet számítani, miután 2023 végén mindhárom modell fontos, a mindennapi használati értéket nagyban javító – a hajtásláncot, illetve a kezelőfelületet érintő – frissítésen esett át.
Ami a további sikermodelleket illeti, a Peugeot 208 (ICE és BEV együtt) Európa három legnépszerűbb kisautója közé tartozik, a Peugeot 2008 a harmadik legkeresettebb B-SUV a kontinensen. A Peugeot 308 PHEV és 408 PHEV a legkeresettebb alsó-középkategóriás plug-in hibrid modellek (az előbbi a ferdehátú, az utóbbi a szedán karosszériaváltozatok), a Peugeot Partner/Rifter modellpáros pedig Európa első számú kompakt furgonja, illetve modul egyterűje volt 2023-ban.
A Peugeot legnépszerűbb globális típusai 2023-ban (db)
2023 | 2022 | Δ% | |
Peugeot 208 | 300 640 | 299 131 | 0,50% |
Peugeot 2008 | 204 773 | 185 425 | 10,43% |
Peugeot 3008 | 133 772 | 145 627 | -8,14% |
Peugeot Partner/Rifter | 121 560 | 95 290 | 27,57% |
Peugeot 308 | 106 826 | 99 373 | 7,50% |
Peugeot 408/408X | 55 962 | 22 234 | 151,70% |
Peugeot 5008 | 55 815 | 49 806 | 12,06% |
2024-es kilátások
A Peugeot növekedésének két kulcsterülete – a nemzetközi piacok erősítésén túlmenően – az elektrifikáció további erősítése, valamint a prémium szegmensek felé való közeledés. Az előbbi terén kiemelkedően jól teljesít a márka, 2023 során Európában az eladott autók 18 százaléka (azaz minden tizenegy eladott autóból kettő) részben vagy teljesen villamosított hajtáslánccal került forgalomba. Ami az érzékelhető és szolgáltatási minőség fokozását illeti, a Peugeot a 408 bevezetésével megtett, első lépés után tovább közeledik a
prémiumrégiókhoz a harmadik generációs Peugeot e-3008 forgalomba hozatalával. Ez utóbbi arra a vadonatúj STLA Medium platformra épül, amely nem csak új generációs elektromos architektúrájával nyit új fejezetet a márka modelltörténetében, hanem a hozzá kapcsolódóan megvalósítható kommunikációs és biztonsági szolgáltatások, valamint fenntarthatósági fejlesztések terén is újraértelmezi az autóipari lehetőségeket.
A Peugeot 10 legnagyobb nemzeti piaca 2023-ban (db)
Franciaország | 305 295 |
Olaszország | 91 319 |
Egyesült Királyság | 88 467 |
Törökország | 78 632 |
Spanyolország | 75 625 |
Németország | 55 251 |
Argentína | 41 931 |
Belgium és Luxemburg | 39 586 |
Kína | 37 003 |
Brazília | 34 920 |